Lasse Toft Eriksen: Fire danse for orgel

Fire danse for orgel

Fra forordet:

I disse fire danse for orgel har jeg ladet mig inspirere af fire dansesatser, der var meget udbredte i renæssancetiden. De former og rytmiske motiver, der kendetegner disse danse, har jeg brugt som grundlag for musikken.

1. sats "Pavane" er oprindeligt en åbningsdans. En rolig, majestætisk, stilfuld og værdig processionsdans hvorunder danserne kunne præsentere sig. Pavane betyder "påfuglehale", og var en af renæssancens vigtigste danse. Pedalstemmens pulseren skal lede tankerne hen på en stor, fyldig trommelyd.

2. sats "Galliard" efterfulgte ofte pavanen og er en livlig tre-delt dans. Dansen består af tre afsnit på hver otte takter. Alle afsnit repeteres. Karakteristisk er, at der i alle afsnit i næstsidste takt er en rytmisk figur bestående af en halvnode, en fjerdelelsnode, en halvnode og en fjerdelelsnode. Det giver et frisk rytmisk drive i musikken.

3. sats "Canary" er en lystig tre-delt dans, som oprindelig kom fra de kanariske øer. Dansen blev ofte udført med mange stamp og den er beslægtet med flamenco.

4. sats "Banle gay" var oprindeligt en populær fransk kædedans. Den består her af fem livlige afsnit, som hver især repeteres. Første, tredje og femte afsnit er identiske. Hvilket så giver et rondopræg, da andet og fjerde afsnit består af nyt stof.

Dansene er skrevet til organisten Janne Roager i 2016. En let revision er foretaget i 2018.

Lasse Toft Eriksen, 2018

 

Indholdsfortegnelse

I Pavane
II Gaillard
III Canary
IV Branle gay